The Art or the Kartoffelquestion (solo)
with Thomas Erdelmeier
The Art or the Kartoffelquestion
The ground is covered with potatoes by the sack, which are enclosed with roof battens and wire netting, and confined to a field. The actionistic gesture of sowing a agricultural downmarket product as an eruptive-liberating act is different from Pollock's action painting (especially his drip painting in which paint is dripped or poured onto the horizontal canvas). Schneider's gesture should not be interpreted as an authentic act of creation, but as a formal and humorous statement. There is no apparent identification of the artist with his material. Potatoes as an eatable mass-market product –a cliché of banality – serve as reference within the art to lifeworld. But exactly in this parody of the material and the process of sowing – so to speak, within the transition of the cliché – an authentic aspect appears after all: a hint on painting and identity. The field, the landscape as Romantic subjects of painting as well as the expression of the artistic identity by the (non-verbal) material. In addition, there is a verbal (social) possibility of interaction, this is enabled by a speaker's booth, with microphone and loudspeaker, right beside the potato field. Every visitor is asked to make a public speech. Jeroen Dijkstra
Aus Säcken geschüttete Kartoffeln sind mit Holzlatten und Hasendraht eingefasst und zu einem Feld begrenzt. Die aktionistische Geste des Schüttens mit einem landwirtschaftlichen Massenprodukt als eruptiv, befreiender Akt ist anders als Pollocks Dripping-Aktionen (auf die am Boden liegende Leinwand) nicht als authentischer Schaffensakt zu sehen, sondern als äußerliche und humorvolle Setzung. Es gibt keine sichtbare oder vordergründige Identifikation zwischen dem Künstler und seinem Material. Die Kartoffel als verspeistes Massenprodukt, ein Klischee des Alltäglichen – dient als lebensweltliche Bezugnahme innerhalb der Kunst. Aber genau in dieser Parodierung des Materials und des Prozesses des Schüttens - gewissermaßen mit der Durchquerung des Klischees – scheint dann doch ein authentisches Moment auf, der Hinweis auf Malerei und Identität. Das Feld, die Landschaft als romantisches Sujet in der Malerei und die Ausformung der künstlerischen Identität durch das (nonverbale) Material. Hinzu tritt die verbal-soziale Interaktion durch einen mit Mikrofon und Lautsprecher versehenen Sprecher-Raum. Geladene Gäste halten Monologe – Besuchern bleibt freigestellt einen öffentlichen Beitrag zu leisten. Jeroen Dijkstra