Kunst in Huis / Kunst uit Huis
Collection Wilploo | Pulchri Studio, The Hague, NL
“The consideration of ‘revolutionaries’ is nothing unusual for someone, whom came into contact with the sympathizers' scene and the second generation of the Red Army Faction at the end of the seventies. This interest, arisen from the spirit of the times, oscillated between admiration for the icons of the RAF, on the one hand, and veneration for pop stars, on the other hand – above all for Gudrun Ensslin and the heroes of punk –, that became already clear to me when I was a member of the Catholic, orientated towards the left St. George Scout Association. Karl Marx workshops alternate with discussions on the Baader-Meinhof Group, on the resistance to the repressive state, legitimate use of violence by the working class and punk rock. Petty Smith, Tina Modotti, Patty Hearst, Nico, Ulrike Meinhof etc – all of them were occupied for vague ideas of ‘rejuvenation, avant-garde, alternative, revolution’."
Jeroen Dijkstra, Livingstone Gallery, The Hague, NL
Die Beschäftigung mit 'Revolutionären' ist nichts Ungewöhnliches für jemanden, der Ende der siebziger Jahre mit der Sympathisantenszene und der zweiten Generation der Roten Armee Fraktion (RAF) in Berührung kam. Dieses dem Zeitgeist entsprungene Interesse, das zwischen der naiven Bewunderung für die Ikonen der RAF einerseits und der Verehrung für Popstars andererseits oszillierte – von Gudrun Ensslin, über die Helden des Punk bis zu Madonna -, wurde Man Schneider schon als Mitglied der katholischen und politisch linksorientierten St. Georgs-Pfadfinderschaft deutlich. Karl-Marx-Workshops wechselten sich ab mit Diskussionen über die Baader-Meinhof-Gruppe, über den Widerstand gegen den repressiven Staat, über legitime Gewaltanwendung der Arbeiterklasse und Punkrock. Petty Smith, Tina Modotti, Patty Hearst, Nico, Ulrike Meinhof usw. - sie alle waren scheinbarer Beleg für vage Ideen von „Verjüngung, Avantgarde, Alternative, Revolution“.
Jeroen Dijkstra, Livingstone Gallery, Den Haag, NL